Strikking, hekling, og litt matknask finner du her hos meg.


onsdag 30. november 2011

Oppskrift skjørt

Skjørt str 2-4 år og ( 6-8 )år.




Tallene i ( parentes) er til str 6-8 år.

Du trenger:

Garn som skal strikkes på p 4
50 (100) gr  til underskjørt
100-150 (150) gr til skjørt
Sløyfe


Underskjørt

Legg opp 144 (180)m på rundp. 4. Strikk rundt! 1 p rett, 1 p vr = 1 rille
Strikk mønster (1 mønster = 4pinner) til arb måler ca 8 cm. (fullfør alle p i mønsteret før du avslutter)
Strikk 3 cm glattstrikk. Legg bort arbeidet og start på skjørtet.

Mønster:
1p: rett
2p: rett
3p: * 2m sammen, 2m sm, 2 m sm, 1m rett, kast, 1m rett, kast, 1m rett, kast, 1m rett, kast, 1m rett, kast, 1m rett, kast, 2m sm, 2m sm, 2m sm * Gjenta ut pinnen.
4p: vrang

Skjørt 

Legg opp 144 (180)m på p 4 Strikk 1p rett, 1p vr. Strikk mønster 1 gang. Strikk glattstrikk 2 cm.

Strikk sammen underskjørt og skjørt: ta høyre pinnen i første m på skjørtet OG første m på underskjørtet, hent tråden igjennom begge maskene. (Dermed har du strikket 1m fra underskjørt og 1m fra skjørt sammen til 1m) Gjør slik ut hele pinnen = 144 (180) m.

Strikk glattstrikk til arb måler ca 24 (32)cm SAMTIDIG som du feller 34 (54)m oppover. (fell jevnt fordelt på 1 pinne, strikk noen cm,  fell jevnt fordelt på 1 pinne slik at du feller på ca 4 (5)p ) = 110  (126) m på pinnen.

Strikk ribbestrikk: 1rett, 1 vr til ribbestrikket måler 5cm.
Hullkant: Strikk *2m ribbstrikk, 2 m sammen, 1 kast* ut pinnen. Fortsett med ribbstrikk som før til ribben måler 7cm. Fell av. tre inn en sløyfe.

Ser du feil eller trenger hjelp til oppskriften, ta kontakt.
Om andre vil ha oppskrift til dette skjørtet, blir jeg veldig glad om du henviser til bloggen min. =)

90 kommentarer:

  1. Artig at du legger inn oppskrift på sånne lekre skjørt! Klem Siri:-)

    SvarSlett
  2. Tusen hjertelig takk!!! Det var veldig snillt!!!

    SvarSlett
  3. Kjempeherlig skjørt! Og takk for at du deler oppskrifta! Kanskje jeg kan få strikka det ei gang. Men kanskje litt for mange prosjekter på gang av forskjellige slag...

    SvarSlett
  4. Kjempeflott skjørt. Har strikket ett, etter dette mønsteret og jeg ble veldig forøyd med det. Tusen takk for mønsteret. :-)Har lagt ut bilde på bloggen min. Velkommen innom for en titt. :-)

    SvarSlett
  5. Nydelig skjørt ,skal prøve å strikke det :)

    SvarSlett
  6. Wow du er bare superflink.Venter på boka.

    SvarSlett
  7. Utrulig fint skjørt. Skjønte ikke helt den fellinga. Hvor mange masker feller du pr fellerunde?

    SvarSlett
  8. Hei, og takk for det :) Så artig å høre at det er noen der ute som strikker det. :)
    Du skal felle tilsammen 34m delt på 4 hvis du strikker str 2-4 år. ( feks: 9 masker på de to første fellepinnene og 8 masker på de to siste).

    Håper jeg svarte på det du lurte på?? :)

    SvarSlett
  9. Tusen takk..:-) Har to jenter som skal få hver sitt skjørt.

    SvarSlett
  10. Heldige jenter!
    Om du legger ut bld av dem må du gjerne legge linken inn her, hadde vært kjempestas å få se! :)

    SvarSlett
  11. Jorunn Havnegjerde9. mai 2014 kl. 11:09

    Kjempefint skjørt :-) Lurte på noe... :-) Hvilket mønster strikka du øverst? :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Mønsteret er ribbestrikk.
      Mvh Hjerte Mynthe

      Slett
  12. Superfint! :) Takk for at du deler!

    SvarSlett
  13. Vil strikke skjørtet, men hvilke garn? Hva er strikkefastheten din på p 4? Gleder meg til å begynne:-):-) tusen takk for at du deler:-):-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg lurer og på hvilket garn og strikkefastheten på pinner nr 4?
      Nydelig skjørt som jeg gjerne vil strikke til mine barnebarn :)

      Slett
  14. lurer og på hvilket garn du har brukt eller kan anbefale?

    SvarSlett
  15. Finnes oppskrifta i ca 1 år?

    SvarSlett
  16. Tusen takk for flott oppskrift :)
    Er du på Ravelry? Da kan jeg linke skjørtet til deg der evt

    SvarSlett
  17. Hej
    Virkelig flot nederdel :)
    Nu har jeg prøvet at strikke den, men men men underkjolen drille mig :(
    Første mønster intet problem ;) men når jeg strikker mønstret anden gang, så vil det ikke sidde lige overfor det første :/ det hele forskyder sig :(
    Har du nogen anelse, hvad jeg gør forkert ?
    På forhånd 1000 tak for hjælpen :)
    Vh
    Bjørt

    SvarSlett
    Svar
    1. Akkurat det samme jeg sliter med, får det ikke fint. Har du fått svar på hva vi gjør feil?

      Slett
    2. Se kommentaren min lenger ned..

      Slett
  18. Jeg finner ut at med mønster så økes maskeantallet hver omgang. Stemmer det. Og hvordan blir det da med sammensteikking.

    SvarSlett
  19. Nydelig skjørt.
    Jeg har strikket det og omtalt det i bloggen min med link tilbake til deg!

    SvarSlett
  20. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  21. Man strikker 2m sammen 3 ganger i begynnelsen av omgangen så 1 rett og 1 kast x6 så 2 m sammen 6 gg, helt til slutt på omgangen blir det 2m sammen 3 ganger da går det opp..

    SvarSlett
    Svar
    1. Min mor skulle strikke denne og fikk ikke maskeantallet på mønsteret til å stemme. Men det gikk opp et lys for henne da hun leste din kommentar her, fant vel da ut at " så 2m sammen 6 gg" ikke står i oppskrifta? Kanskje du kunne forandre den? Sikkert flere som stusser litt på denne :-)

      Slett
  22. Bloggen din er nydelig, en fryd for øyet! Og så mye fint du lager! Jeg skal prøve meg på skjørtet etter å ha sett mange fine bilder på facebook. Takk for at du deler!

    SvarSlett
  23. Bloggen var flott og takk for du deler oppskrift på skjørtet .det må eg prøve og strikke og var så nydlig

    SvarSlett
  24. Takk for at du deler, kjempefint skjørt. Jeg må prøve å strikke dette i sommer :)

    SvarSlett
  25. Hei,
    Dette skjørtet er virkelig fint! Lurer på hvor mange masker en må ha for å strikke 10/12 år? Og hvilken type garn bruker du?

    SvarSlett
  26. På str.2-4år skal man strikke til 24cm.så vrangborden på 7cm. Mener du at hel lengde da blir 31cm ?

    SvarSlett
  27. Jeg har tre små barnebarn som jeg gleder meg til strikke disse fine skjørtene til.Har sett mye fint på FB.

    hilsen sylvi

    SvarSlett
  28. Dette MÅ jeg bare prøve meg på! Nydelig! Hvilket garn har du brukt? (hvor mange meter pr nøste?)

    SvarSlett
  29. kjempefint! Takk for oppskrift!

    SvarSlett
  30. Da har jeg også strikket et par av disse skjørtene - takk for flott oppskrift!

    SvarSlett
  31. Hei alle sammen! Jeg har vært uten internett i en altfor lang periode! Og har derfor ikke hatt mulighet til å følge opp alle spm, BEKLAGER det! Jeg skal prøve å hente meg inn igjen og svare på alle spm, tusen takk for alle hyggelige kommentarer, det var virkelig en stor overraskelse at det har vært så mye besøk på bloggen min.

    SvarSlett
  32. Hei
    Herlig blogg. <3
    Strikker i den største str.
    Hvor mange cm bør det være mellom fellingene? Felle jevnt fordelt?

    SvarSlett
  33. Helt herlig. Tusen takk for opskrift. Dette er neste prosjekt. Akkurat ferdig med dåpskjole. Dette blir noe mindre og godt er det. Takk.

    SvarSlett
  34. Hei, hei! For en flott blogg du har :-) Lurte på om du regner med underskjørtet når du sier strikk glattstrikk 24 cm på minste str?

    SvarSlett
  35. Hei. Strikker dette nydelige skjørte i turkis og brunn til underskjørte. Snart ferdig, men lurer på hvordan man skal felle for å få det fint og ikke for stramt? Jeg strikker med falk garn pinne 4 men skifta til pinne 3,5mm når jeg kom på rille strikk for å få det litt fastere. Takk for en fin oppskrift.

    SvarSlett
    Svar
    1. Bruk tykkere pinne den omg du feller av. :)

      Slett
  36. Hei! Jeg lurer pånom du kan si meg breddemålene i de ulike størrelsene? Har strikket dette i 2-4, men det ble nok endel større :-D utrolig fint skjørt, dette! Hvis du er på IG og vil se mitt, så heter jeg @will2iam Ha en fin dag!

    SvarSlett
  37. Nå kan du sjå ditt skjørt spøta av meg på min blogg :)
    gadnbadn.blogspot.no Tusen takk for oppskrift! :)

    Ha ei flott veka vidare!

    SvarSlett
  38. Hei :-)
    Prøver meg på dette nydelige skjørtet, men får ikke mønsteret til å stemme ....det forskyver seg slik at hullrekken ikke kommer over hverandre :-( hva gjør jeg feil ? Mvh Ann-Cathrin

    SvarSlett
  39. Hei! Må bare få takke deg for oppskriften. Skjørtet er helt nydelig og så super passform. Herlige detaljer og oppskriften er lett og enkel. Me like!

    5 skjørt har det blitt etter denne oppskriften hittil :)
    Tusen takk!

    Eli Kristin

    SvarSlett
  40. Nydelig skjørt! Hvilket garn har du brukt?

    SvarSlett
  41. Hei. Jeg er ganske nybegynner på strikking. Jeg sliter med mønsteret på 3p. Jeg får seks hull der det ser ut som du bare har to,det ser veldig rart å feil ut. Er det mulig å forklare det på en annen måte? Mvh ingvild

    SvarSlett
  42. Hei, så flott skjørt. Kunne tenke meg å strikke det til dattera mi, men tenker hun er ca str. 10 år. Har du oppskriften i størrelse 10 år?

    SvarSlett
  43. Nydelig skjørt ! Dette skal eg prøve meg på. Tusen takk for oppskrifta :)

    SvarSlett
  44. Har du oppskrift på ca 1 år? :-) Kjempe fint skjørt.

    SvarSlett
  45. Hei. I oppskriften står det at p.1 strikkes rett og p.2 også strikkes rett, men det skal vel stå vrengt for å få rille ved rundstrikk.
    Kjempe fint skjørt og det er lett å få til. Strikket den i viking baby ull på pinner nr 4. Og heklet sløyfe til.

    SvarSlett
  46. Hei. I oppskriften står det at p.1 strikkes rett og p.2 også strikkes rett, men det skal vel stå vrengt for å få rille ved rundstrikk.
    Kjempe fint skjørt og det er lett å få til. Strikket den i viking baby ull på pinner nr 4. Og heklet sløyfe til.

    SvarSlett
  47. Nydelig skjørt, må nok prøve meg på dette til barnebarn på 6 som bare går i kjoler :)

    SvarSlett
  48. Å tusen takk for oppskriften - Nå vet jeg hva jeg kommer til å strikke i sommer :-)

    SvarSlett
  49. HEI ! ;) er et nydelig skjørt ...har lyst å strikke det til barnebarnet mitt på 2 år .....! legger jeg opp det maskeantallet som du har da ...? Hvilke type garn har du brukt ? ;)

    SvarSlett
  50. Heisan ��
    Nydelig skjørt �� har begynt å strikke det, men noe e feil i oppskrifta på underskjørte. Det går ikke opp, bli forskjøvet. Strikker 6-8 år. Hadde vært veldig fint hvis du kunne gi meg ei hjelpende hånd ��
    Mvh Veronica

    SvarSlett
    Svar
    1. Flire...spn.tegn sku være smilefjes og tommel opp :))

      Slett
  51. hvor mange cm måler skjørtet i alle retninger? vil prøve å lage en voksenversjon....

    SvarSlett
  52. Jeg har forelsket meg totalt i skjørtet ditt, og har strikket mange allerede :) Har også linket til deg fra bloggen min. Siden blir straks lagt ut. Klem fra meg :)

    SvarSlett
  53. Vakkert skjørt! Men skjønner ikke hvorfor jeg ikke får mønsteret over hverandre :-( Har fulgt oppskrifta - men får det ikke til.. Må nok rekke opp for 3 gang..

    SvarSlett
  54. Vakkert skjørt! Men skjønner ikke hvorfor jeg ikke får mønsteret over hverandre :-( Har fulgt oppskrifta - men får det ikke til.. Må nok rekke opp for 3 gang..

    SvarSlett
  55. Fikk det til - og skjørtet er snart ferdig. Vakkert!

    SvarSlett
  56. Tusen takk for du deler oppskrifta;)
    Enkel for meg som er nybegynner i dette her..
    Men vet du hvor mangen masker som skal være 1.5 år?

    SvarSlett
    Svar
    1. Du må regne på det 😊
      Telle deg ned. Se forskjellen mellom de som står også må du gjøre tilsvarende nedover. Har akkurat strikket ett i 10-12 år selv 😉
      Da skulle det vel bli omtrent 118 masker på 0-2 år

      Slett
    2. Tusen takk for svaret;)
      Er nybegynner i strikkinga ja;))

      Slett
  57. Hei. Du har laget et nydelig skjørt :) Har du målene på ferdig skjørt ? Tenker strikke til ei som blir 4, hun er normal i str, vil et skjørt i str 2-4 år da bli for lite ? Neste str blir jo altfor stort. Trenger gode råd ;)

    SvarSlett
  58. Jeg lurer på hva du gjør for mønster skal stemme 3 omg andre gang du strekker mønsteret det vil ikke stemme overens?

    SvarSlett
  59. Trenger fellingene inn med teskje noen som vil hjelpe ��

    SvarSlett
  60. Skjørtet er en favoritt for datteren min. Tusen takk for den nydelige oppskriften .��

    SvarSlett

Kommentarer fra mine herlige lesere! <3