Strikking, hekling, og litt matknask finner du her hos meg.


fredag 18. februar 2011

Hvordan lage lerret -->

Et artig og enkelt prosjekt de små også kan være med på! :)

Du trenger: Avis, en bøtte med vann, en langpanne.

Dette lerretet er laget av Fedrelandsvennen (beklager fvn.. ;)) Riv opp i "små" biter (perfekt jobb for de små) ca 8 doble avis sider, og legg i bløyt i en bøtte med litt vann. (Jo mer vann jo lenger tid tar det før den tørker seg ferdig).
Rør litt med hånda og groms godt til det blir en tykk røre.
Hell ut på en langpanne  (Jeg brukte en i A4 str), og fordel jevnt utover i den formen du vil ha bruk gjerne en liten kjevle eller et glass til å rulle det så flatt som mulig, så det er enklere å skrive på.
Sett inn i ovnen på 100C, og la stå til lerretet er tørket.
Avkjøl, og lerretet er klart for bruk!

Tøft å skrive et ordtak på, eller et lite sang vers til barnerommet, eller kanskje yndlingsoppskriften din og henge opp på kjøkkenet.

Eller du kan klippe opp og bruke lappene som etiketter på hjemmelaget syltetøy, sukker, ris, havregryn, osv. krukkene dine.

Eller klippe ut et hjerte, teipe til en tynn pinne og skrive noen blomster ord og stikke ned i en potteplante, bare fantasien setter grenser. Legg GJERNE igjen en kommentar hvis du lager lerretet og fortell hva du brukte det til, eller hvis du har annet på hjertet.. ;)

Ps: Bli med på Give away litt lenger ned på siden!
Gog helg alle sammen!

2 kommentarer:

  1. Hei Hei!!!! takk for at du besøkte min blog. Ideen om lerretet er kjempe bra. Har alltid lurt på hvordan dette skulle gjøres..
    Nå skal jeg kose meg med en kopp god kaffe mens jeg leser dine blogsinnlegg.
    Ønsker deg en fin lørdag, det er delvis sol I Oslo...... Maria.

    SvarSlett
  2. Kjempekul og kreativ ide!! Ble så tøff struktur på det. Og Fedrelandsvennen føler seg nok bare beæret over å bli resirkulert til lerret i stedet for å havne i søppelkassen =) Må jo være topp å la barna få en pensel og litt acrylmaling og se om det kan fødes en liten kunstnerspire ved hjelp av dette lerretet?

    SvarSlett

Kommentarer fra mine herlige lesere! <3